Hvornår er VEVO en god ide?
Svaret er.. Næsten aldrig.
Der kommer en tid i enhver artists karriere, hvor man bliver konfronteret med ideen om at lade sine videoer undergå implementeringen af et lille hvidt VEVO-logo og en eksklusiv visning på dette massive kanal netværk på YouTube.
Hvor det kan have en effekt for dit brand, så skal du være opmærksom på 2 ting, du giver væk…
Kontrol… (Og kontrol er tid) VEVO er en YouTube kanal, hvor du afgiver din kontrol for højere annoncesatser. Dvs. at ALT kommunikation, fra du opretter din VEVO kanal og til den er klar, til opdatering af grafik, links osv, skal gå igennem en aggregator, som igen skal igennem sine aggregatorer for at få tingene til at rykke sig. Det betyder tonsvis af email korrespondancer, og hvis du er utålmodig eller har et stort kontrolbehov, så kan det betyde problemer for dig.
Fan-kommunikation… Hedder det fans længere? En sindsygt vigtig del af dit SoMe arbejde bør bestå i at kommenterer og følge de mennesker, som kommenterer og følger dine videoer på din YouTube kanal. Den kommunikation forsvinder med VEVO. (VEVO kræver desuden eksklusivt indhold - Du kan altså ikke have dine videoer på både VEVO og din almindelige eller Partnered YouTube kanal.) VEVO er en one-way-street. Dig til verden, og ikke den anden vej. Det betyder, at du skal have en allerede eksisterende fanbase for at det betaler sig, og du skal have kontakt til dem via andre platforme.
Hurtig disclaimer: Du får ikke mere eksponering på VEVO, med mindre du har en aftale med VEVO og hedder Rihanna.
…Når det så er sagt, så lader det til, at genre som hip hop og rap er ret populære på VEVO. Så hvis du falder i den kategori, er organiseret, kan opbygge din fanbase uden mulighed for at kommunikere via YouTube, og ikke har problemer med at skulle igennem et mindre bureaukratisk spektakel for at få en VEVO kanal eller for at opdatere den, så kan det være en god idé.
(Efter oprettelsen uploader man videoer i samme system, som der hvor du uploader dine udgivelser, så det er nemt nok derfra, og så tjener du også lidt mere for annoncer, der bliver set eller klikket på, på dine videoer.)
Så hvad så?
Min uforbeholdne mening er følgende:
Du skal kun oprette en VEVO kanal, hvis du har seriøse planer og marketings-strategier sat i stand med et ordentligt budget til formålet, som kontinuerligt kan lede seere til din VEVO kanal. Ellers kan det ikke måle sig med det, du vinder, ved at bevare kontrollen over en vigtig kommunikations-base til dine seere som er det, en almindelig YouTube kanal tilbyder.
Og husk… Med YouTube Music findes der nu officielle artist kanaler og emne kanaler. Du bør fokusere på at køre din kanal i stilling sådan, at hyppige uploads af billeder og imponerende grafik og videoer med solid meta-data(!!!), gør det så nemt som muligt for YouTube’s algoritmer at sammensætte din profil på platformen.
… Der skal, med andre ord, være et virkelig godt modargument for, at vælge VEVO over din egen YouTube kanal, også selvom du selvfølgelig kan have en almindelig YouTube kanal til alle dine ikke-musikvideo-videoer som f.eks backstage footage, dit gear review, din gennemgang af din sangskriver-proces, dine how-to-stay-healthy-on-the-road tips, din opsang til kapitalen, din live writing-session osv osv osv. Denne slags videoer hører nemlig ikke til på VEVO. For langt de fleste musikere betaler det sig ikke at dele det op, og helt bogstaveligt fordi du skal have over 1.000 subscribere på én kanal for at få annoncekroner - Altså også på VEVO - dvs du skal opnå dette på 2 kanaler i stedet for én.
Jeg siger… Fokusér! …på din egen kanal - Upload mindst én gang om ugen, hvis du vil ud over stepperne (YouTubes algoritmer belønner det) og lav en gedigen og solid oplevelse for dine fans på YouTube, hvor dine subscribere kan kommunikere og deltage et sted, hvor de ved, du lytter med og lav en strategi, som dækker over de næste 2 år og et mål om, hvordan din kanal skal se ud på det tidspunkt.
Hvis du er så seriøs, så er du også velkommen til at anmode om at få registreret din kanal som en Partnered YouTube kanal - Læs mere her.
Og for helvede… Det handler om at få det mellem hænderne, så man kan arbejde med det.
Der findes ingen magic bullet.
Der findes til gengæld tonsvis af YouTube videoer om, hvordan man udvikler sin kanal og YouTube presence. F.eks her.
… Du skal imidlertid være så velkommen til at trodse denne anbefaling. Hvor der er vilje, er der vej.
Kærligst, Martin Byrial.
Komponist, bestyrelsesmedlem i DiGiDi og ambassadør for andelstanken.
Denne skrivelse er udtryk for skribentens egne holdninger og DiGiDi bakker totalt op om alt, der blev sagt.